Fitness & Beauty logo (1).png

Crosstraining a všetko čo o ňom potrebujete vedieť

Crosstraining môžeme charakterizovať ako druh športového odvetvia a program na rozvoj kondície a sily, kombinujúc rôzne tréningové metódy a náradie.




Vznik Crosstrainingu siaha až do 70. rokov dvadsiateho storočia, kedy bývalý gymnasta Greg Glassman dostal nápad, na vytvorenie úplne novej tréningovej metódy. Skombinoval gymnastické prvky cvikov s vlastnou váhou s cvikmi so závažiami a rôznym náradím, s cieľom zabezpečiť všestranný rozvoj.


Postupne sa rokmi objavili rôzne inovácie, ktoré ho ešte obohatili až do dnešnej podoby. Dnes ho v tréningu pre svoju prípravu využívajú aj ozbrojené a špeciálne zložky, no rôznou variáciou náročnosti, je vhodný aj pre ženy a úplných začiatočníkov.


10 kľúčových schopností, kategórie a druhy

Už podľa zakladateľa, ale ani v súčasnosti nie je Crosstraining jednostranne zameraný, ale rovnomerne rozvíja všetkých 10 kľúčových schopností ako: vytrvalosť, silu, kĺbovú pohyblivosť, výbušnosť, rýchlosť, koordináciu, odolnosť srdcovo-cievneho a dýchacieho systému, rovnováhu a presnosť.


Cross tréning využíva hlavne tri základné kategórie cvičenia:

  1. Cvičenie so závažím, napr. drepy, mŕtve ťahy, tlaky, nadhody či trhy.

  2. Gymnastické cvičenia s vlastnou váhou ako kľuky, zhyby, kľuky na bradlách, kruhy, stojky atď.

  3. Opakujúce sa pohyby aeróbneho charakteru napr. beh, skákanie cez švihadlo, veslovanie.

Druhy Crossových tréningových rozpisov sa väčšinou delia na:

  1. Jeden cvik, ktorý sa vykonáva na niekoľko sérií.

  2. Kombinácia dvoch cvikov, ktoré sa väčšinou skladajú z dvoch rozdielnych kategórií, napr. skoky a zhyby.

  3. Kombinácia troch cvikov, zvyčajne obsahujú po jednom cviku z každej vyššie uvedenej kategórie cvičenia.

Charakteristika Crosstrainingu

Charakteristikou Crosstrainingu je maximálna intenzita a vykonanie čo najväčšej fyzickej práce, za čo najrýchlejší čas. Cvičí sa v skupinách, no  cvičiaci so sebou nesúťažia, hlavný cieľ je podať maximálny výkon a súťažiť len sám so sebou. Takéto skupinové cvičenie má preto skôr pozitívny účinok, keďže sú cvičiaci na jednej lodi a navzájom sa podporujú a motivujú.

Ďalším pozitívom Crosstrainingu je jeho pestrosť. Mnoho fitness programov je monotónnych, neustále opakujúcich tie isté cviky, čo po čase začne nudiť a odrádzať. V Crosstrainingu to je naopak a v podstate neexistujú dva rovnaké tréningy. Neustále sa obmieňa široká paleta cvikov, ktoré sa kombinujú rôznymi spôsobmi.

Cieľ je rozvíjať funkčnú silu, preto sa hlavne u žien netreba obávať, že z nich budú kulturistky. Nejde o žiadne pumpovanie bicepsu, čo okrem vzhľadu nemá žiaden benefit, vďaka ktorému budete zdraví.


Čo je to funkčný tréning

Funkčný tréning je definovaný ako pohyby, ktoré nájdete aj v reálnom živote, ako je chôdza, beh, zdvihnutie niečoho zo zeme, nad hlavu, alebo drep, či odtlačenie niečoho atď. Tieto mechaniky a pohyby sú s nami spojené už tisícročia a Crosstraining sa ich snaží napodobniť s rôznymi pomôckami, ako je veľká tyč, jednoručky, kettlebelly či iné.


Keďže nejde o žiadne špecifické zameranie aké má napr. bežec či vzpierač, vďaka komplexnosti Crosstrainingu budete dobrý vo všetkých aspektoch a pripravený na akúkoľvek výzvu, ktorá si vyžaduje určitý fyzický výkon.


Nebudete najsvalnatejší ani najrýchlejší, či najsilnejší, ale najvšestrannejší.

Pre každého muža či ženu, ktorí nemajú špecifický cieľ a chcú si zlepšiť kondíciu, vyformovať postavu a získať určitú športovú všestrannosť, je Crosstraining optimálne riešenie.

Aj keď ste úplní začiatočník, jediné čo potrebujete je vôľa prísť. Tréner prispôsobí program pre každého podľa jeho schopností, veku a kondície a naučí potrebné techniky na vykonávanie cvikov. Cvičenie je časovo efektívne a navyše v skupine spoznáte nových ľudí, ktorí majú podobné záujmy a ciele ako vy.





100 zobrazení

​© 2020 by R+R Fitness. Designed JPSP created with Wix.com