Fitness & Beauty logo (1).png

TRX – funkčný tréning pre každého

TRX (total body resistance exercise) alebo závesný systém, pre zaťaženie celého tela. Je to nástroj, pomocou ktorého využívate ako záťaž pri cvičení vlastnú váhu a gravitáciu.




Za jeho zrodom stojí Randy Hetrick, ktorý pracoval ako veliteľ elitných jednotiek U. S. Navy SEALs. Pre seba a svojich členov jednotky potreboval nájsť spôsob, ako nestratiť kondíciu a silu počas náročnej služby v misii.


Keďže sa vojaci zdržiavali prevažne na lodiach, alebo malých priestoroch či v teréne, Randy vyvinul závesný systém tréningu. Ten sa postupne stal populárny nie len medzi vojakmi, ale aj širokou verejnosťou.


Ako to funguje

Pri cvičení máte jednu časť tela zavesenú v TRX systéme a druhou ste na zemi. Takto využívate váhu svojho tela a gravitáciu a nepotrebujete už žiadnu ďalšiu pomôcku. Náročnosť záťaže si upravujete sami, podľa vášho záklonu.


Môže sa to zdať ako veľmi jednoduché, no až pri samotnom cvičení zistíte, koľko vie spraviť pár centimetrov záklonu dopredu či dozadu. Vlastnou váhou a určitým sklonom si môžete cvičenie zľahčiť alebo sťažiť a pri cvičení zapojíte aj tie svaly, o ktorých ani netušíte, že ich máte.


Rôznym nastavením obťažností je tréning vhodný pre začiatočníkov,  rovnako ako aj pre elitných športovcov. Vo svojej príprave ho využívajú aj profesionálni tenisti, golfisti, hráči NHL, vojenské jednotky a mnohí ďalší.


Telo ako jednotný nástroj

TRX umožňuje cvičiť vo všetkých rovinách pohybu, ktoré iný nástroj neumožňuje. Techniky závesného cvičenia sú pripravené tak, aby bolo zapojené celé telo, ako jednotný nástroj. S malými zmenami v nastavení tela sa však dá zamerať aj na špecifickú cieľovú oblasť.


Pri cvičení v klasickej posilňovni sa väčšina svalov cvičí izolovane. Pri TRX sa však zapája celé telo a aj vnútorné svaly, preto sa označuje ako komplexné a funkčné cvičenie.


Zlepšuje správne držanie tela, telesnú motoriku a mobilitu, zvyšuje silu a je vhodné aj na redukciu váhy. Už len pol hodina TRX tréningu spáli väčšie množstvo kalórií, ako hodina behu.




Všetko v jednom

Výhodou je aj to, že na jednom závesnom systéme precvičíte všetko s rôznou variáciou záťaže a nemusíte meniť stroje či činky, aby ste pridali alebo ubrali záťaž.


Tým, že je cvičenie zamerané na celé telo, získate stabilitu, lepšiu koordináciu tela, mobilitu chrbtice,  kĺbov a funkčnú silu. Keďže pri cvičení nie ste stabilne fixovaný, musíte na udržanie rovnováhy zapojiť aj svoje vnútorné svalstvo.


Takto je pri  prevádzaní každého cviku zapojené a aktivované svalstvo brucha, chrbta a trupu, tzv. stabilizačné svaly. Tieto svaly pôsobiace na chrbticu a stred tela, sa snažia držať telo v danej pozícií, čím sa vlastne posilňuje ich hlavná funkcia.


Navyše pri cvičení narastá svalová hmota rovnomerne, čo znižuje riziko zranenia a zvyšuje výkonnosť.  TRX tréning je kvôli svojej efektivite čoraz viac populárnejší a závesné systémy sa začínajú objavovať v každom lepšom fitnes centre. Výhodou je aj to, že šetrí čas a dá sa s ním cvičiť takmer všade, no aspoň prvé tréningy je vhodné absolvovať s trénerom.

95 zobrazení

​© 2020 by R+R Fitness. Designed JPSP created with Wix.com